PMU rysunek wstępny. Klaudia Kita
Kategorie:

Asymetria a makijaż permanentny brwi

Jakie możliwości w korekcji brwi daje makijaż permanentny? Czy warto bezwzględnie i za wszelką cenę dążyć do stuprocentowej symetrii brwi? Czy makijaż permanentny to dobre narzędzie? 

Na decyzję o makijażu permanentnym wpływają rożne czynniki: chęć poprawy łuku brwiowego, wyznaczenie wyraźniejszego kształtu, uzupełnienie ubytków, a także najważniejsze – uzyskanie symetrii brwi. Większość kobiet przychodzących na wizytę makijażu permanentnego, jako pierwszy mankament swoich brwi zauważa znaczną różnicę pomiędzy jedną, a drugą brwią. Bardzo duża część linergistek boryka się z problemem kompromisu pomiędzy uzyskaniem maksymalnej symetrii makijażu permanentnego, a asymetriami twarzy. 

Na co zwracać uwagę przy wykonywaniu rysunku wstępnego brwi w przypadku asymetrii? 

Pigmentacja wygląda najlepiej tam, gdzie jest włos, dlatego warto zawsze zachować ich jak najwięcej, jednocześnie poprawiając wygląd brwi. Wykonując (najczęściej schematyczny) rysunek wstępny należy zdawać sobie sprawę, że to on powinien być dopasowany do twarzy – nie odwrotnie. Jak wiemy na twarzy występuje wiele asymetrii. Usilne dążenie do 100% symetrii brwi może niepotrzebnie podkreślić inne występujące mankamenty. 

Naturalna asymetria występująca w brwiach ma różne podłoża i powody. Niekiedy pojawia się ona nieprzypadkowo. Nasza twarz nie jest symetryczna. Jej dwie połówki różnią się miedzy sobą – kości policzkowe i skroniowe są inaczej uwydatnione, oczy mogą mieć różny kształt i położenie. Podobnie reszta części twarzy – nos, usta, żuchwa – często po jednej i po drugiej stronie wyglądają inaczej. Z tego powodu mówimy często o „lepszym profilu”. 

Prawidłowo wykonany makijaż po wygojeniu_Klaudia Kita
Prawidłowo wykonany makijaż permanentny brwi - po wygojeniu. (pigmentacja: Klaudia Kita)

 

Bardzo często brew, która jest położona wyżej, znajduje się na pełniejszej i dłuższej połówce twarzy. Stopień uniesienia zależy też od układu kości skroniowych. Tam, gdzie kość jest bardziej uwypuklona, łuk brwiowy będzie wydawał się bardziej uniesiony. Płaska kość skroniowa najczęściej występuje po stronie, na której często śpimy. Tutaj, brew najczęściej tworzy wrażenie płaskiej i bez wyraźnego apexu. 

 

 

Kolejnym aspektem, który wpływa na uniesienie brwi i ewentualne różnice pomiędzy nimi to mimika. To nic innego jak ruchy mięśni na twarzy, które stymulowane przez układ nerwowy, wyrażają nasze emocje. W przypadku brwi głównym działającym ruchowo mięśniem jest marszczyciel brwi. Jeśli mimika w obrębie brwi jest duża, trzeba się liczyć z tym, że nie do końca możliwe jest uzyskanie symetrycznego wyglądu brwi. O ile w stanie spoczynku jest to wykonalne, to w momencie, gdy na przykład unosi się mocno tylko jedna strona – obraz symetrii brwi będzie zaburzony. W takiej sytuacji należałoby rozważyć plusy i minusy takiego makijażu permanentnego, wskazana jest rozmowa z klientką. 

 

 

Układ włosa, jego gęstość i grubość także wpływają na wygląd obu brwi. Co prawda, tego rodzaju kontrasty, makijażem permanentnym można wyrównać stosunkowo łatwo. Uzupełnienie ubytków jest wpisane w ten zabieg. Największy wpływ na odbiór brwi, ma ich przednia część i fakt, czy obie są równej grubości i leżą tak samo względem siebie. Najczęściej w jednej brwi włoski rosną mocniej do góry, a w drugiej swobodnie się kładą, co w pierwszym wrażeniu może powodować nieprawidłowy odbiór grubości obu brwi. W zależności od tego jak duża jest rozbieżność, można to skorygować w mniejszym lub większym stopniu odpowiednio rozkładając pigment. 

Kiedy rozważyć odmówienie wykonania zabiegu? 

Chęć wyrównania makijażem permanentnym defektów takich duża asymetria zestawiona z grubymi, gęstymi i niesfornymi, odstającymi od skóry włoski, nie gwarantują dobrego efektu końcowego. Jeśli asymetria brwi jest bardzo duża – tak, że tworząc rysunek wstępny żadna z linii i punktów po jednej stronie, nie odpowiada im w drugim łuku brwiowym – należy przyjrzeć się temu, jak ułożone są względem siebie oczy. Wielokrotnie można spotkać się z sytuacją, że oczy nie leżą w linii prostej, a lekko pod skosem i w ten sam sposób, pod tym samym kątem, należy prowadzić rysunek wstępny na brwiach, by nie podkreślać tej asymetrii. Gdy to nie układ i rozstaw oka jest przyczyną, warto starać się o maksymalne wyrównanie obu brwi (nigdy nie zaleca się usunięcia w całości jednej brwi, aby zapigmentować ją idealnie równo do drugiej oraz absolutnie nie należy golić brwi) lub najzwyczajniej odmówić wykonania zabiegu. 

 

Z powodów estetycznych duża część linergistek decyduje się na drugie rozwiązanie lub odsyła klientki na zabiegi z zakresu medycyny estetycznej. Wiedząc, że nasza twarz nie jest idealna, nie ma nic złego w tym, że makijażem permanentnym tworzymy wrażenie symetrii, a nie lustrzane odbicie brwi. 

Od czego zależy trwałość makijażu permanentnego?

Utrzymywanie się prawidłowo wykonanego makijażu permanentnego zależy od stanu i rodzaju skóry, organizmu, ognisk chorobowych oraz stylu życia. W pigmentach stosuje się związki organiczne i nieorganiczne. W zależności od rodzaju komponentów użytych do danego pigmentu, wielkości cząsteczek danego koloru są różne. Proces metabolizacji pigmentu, zaczyna się od cząsteczek najmniejszych. To dlatego po pewnym czasie zapigmentowane brwi mogą odbarwiać się w kolory czerwone, szare lub grafitowe. Nie jest to dowodem na nieprawidłowe wykonanie zabiegu, a na naturalny proces, który zachodzi w skórze po czasie. Zaleca się odświeżanie koloru co około 1-2 lata, w celu neutralizacji i przyciemnienia pigmentu. 

 

Makijaż permanentny jest zabiegiem iniekcyjnym, w którym zanim przystępuje się do jego wykonania, należy wykluczyć ewentualne przeciwwskazania. Te z kolei, mogą być wrodzone i nabyte, bezwzględne i względne. 

 

Biorąc pod uwagę to, że makijaż permanentny należy co określony czas odświeżać po to, aby wyglądał estetycznie, a przeciwwskazania mogą pojawić się z czasem, najlepiej wykonywać go zgodnie z naturalnym łukiem brwiowym, tak aby klientka nie była więźniem łuku brwiowego niezgodnego z jej anatomicznym.  

Praca poza łukiem brwiowym
Praca poza łukiem brwiowym (zdj. Klaudia Kita)
Praca poza łukiem brwiowym
Praca poza łukiem brwiowym (zdj. Klaudia Kita)

Tekst i zdjęcia: Klaudia Kita

Klaudia Kita

DYPLOMOWANY KOSMETOLOG | LINERGISTKA | SPECJALISTKA KOSMETOLOGII ESTETYCZNEJ | LICENCJONOWANY TRENER PMU ORAZ WYKŁADOWCA 

Na co dzień prowadzi swój gabinet w Krakowie. Jej pasja przerodziła się w zawód i od 5 lat specjalizuje się w pigmentacji brwi i ust. Stawia na naturalność, indywidualne podejście i subtelne podkreślanie piękna każdej kobiety. 

Klaudia Kita Artystka PMU